Fødevaresikkerhed og kvalitetskontrol er nøglen til mere eksport

Fødevaresikkerhed og kvalitetskontrol er vejen til blandt andet det lukrative japanske fødevaremarked ifølge Food Nation.

Food Nation præsenterede i dag det første af i alt fem hæfter, som forsøger at kortlægge Danmarks fordele og styrker på fødevarefronten, et såkaldt ’White Paper’.

Food Nation er et samarbejde mellem den danske stat, herunder Udenrigsministeriet, Miljø- og fødevareministeriet og Erhvervsministeriet, og en række sammenslutninger og foreninger i det danske erhvervsliv, herunder Landbrug & Fødevarer, DLG, Danish Crown og Arla Foods. 

Det første af disse hæfter har titlen ”Food quality & safety”, og omhandler altså Danmarks førende position indenfor fødevaresikkerhed og kvalitet.

Hæftet forsøger at kortlægge og opklare præcis hvad det er Danmark gør så godt på området, hvordan det kan være med til at fremtidssikre og hvordan Danmark kan bruge det til at skabe nye handelsrelationer. 

japan: fødevarsikkerhed er vigtigst

Med til præsentationen af hæftet var, foruden Jakob Ellemann-Jensen, den japanske ambassadør til Danmark, Toshiro Suzuki.

Ambassadøren benyttede lejligheden til at fortælle om Japans meget strikse fødevarestandarder om alt fra tilberedning over form og til farve, og fortalte at 90 procent af de japanske forbrugere ser fødevaresikkerhed som noget af det mest vigtige.

Han pegede desuden på at yderligere udvikling på området, sammen med den nyligt underskrevne frihandelsaftale mellem EU og Japan, kunne åbne for yderligere danske produkter på det japanske marked. 

Desuden, tilføjede han, er det så vigtigt for den japanske forbruger, at han gerne betaler en højere pris hvis kvaliteten er i top. 

et godt råd fra ambassadøren

Ambassadøren understregede, at danske fødevareproducenter har tilpasset sig godt til det japanske marked og har opbygget en høj troværdighed hos forbrugerne. 

Toshiro Suzuki afsluttede sin tale med at give sine råd om det japanske marked til den danske fødevarebranche. 

”Danske firmaer i Japan er blandt det bedste. Det skal de nye også være. Og så skal de huske at studere den Japanske forbruger”, siger Toshiro Suzuki.

Ambassadøren udtalte efterfølgende til landbrugsavisen.dk, at han tror, at den nye frihandelsaftale, sammen med japanernes høje tanker om danske fødevarer, vil kunne fremme dansk eksport til Japan.

”Jeg tror også at vores landbrug kan lære af hinanden. For 100 år siden, da landmændene på Hokkaido skulle omlægge deres kvæghold, lærte de af de danske landmænd og implementerede deres metoder”, siger han. 

lukrativt marked åbner sig

Fødevareklyngen står for 25 procent af Danmarks eksport, og af den andel modtager japanerne fire procent og er dermed den næststørste handelspartner uden for EU, kun overgået af Kina, der modtager otte procent.

Fødevareklyngens varer udgør 37 procent af Danmarks samlede eksport til Japan. 

Det er altså et lukrativt marked, der åbner sig endnu mere når frihandelsaftalen i starten af 2019 træder i kraft. Dette understreges af, at Miljø- og Fødevareminister, Jakob Ellemann-Jensen, senere på året besøger Japan og Kina for at promovere danske fødevarer og dansk landbrug.  

Det nye White Paper kan læses i sin fulde form her.

Faktaboks

White Papers fra Food Nation vil omhandle: 

  • Kvalitet og sikkerhed
  • Bæredygtighed
  • Økologi
  • Gastronomi 
  • Samarbejde

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle