Flere landmænd er tilfredse med Landbrugsstyrelsen

Siden 2015 er andelen af tilfredse kunder i Landbrugsstyrelsen steget fra 40 til 56 procent, viser en ny undersøgelse. Nu fortsætter styrelsen arbejdet med at få kundeservicen helt i top i en ny strategi ved navn ”Nemt, enkelt og til tiden”.

Landmænd og gartnere er samlet set blevet mere tilfredse med Landbrugsstyrelsen, der blandt andet står for at udbetale EU's landbrugsstøtte og landdistriktsmidler.

Det viser en ny undersøgelse af kundernes tilfredshed, som Landbrugsstyrelsen har foretaget i samarbejde med Rambøll.

I undersøgelsen angiver 56 procent af kunderne, at de samlet set er tilfredse eller meget tilfredse med styrelsens arbejde og service. I forrige undersøgelse fra 2015 var antallet af tilfredse kunder på 40 procent.

Det skriver Landbrugsstyrelsen i en pressemeddelelse.

"Fremgangen viser, at vores arbejde med at forbedre vores kundeservice er godt på vej, og jeg er glad for, at vi som styrelse har kunnet rykke os over de seneste to år", siger direktør i Landbrugsstyrelsen Jette Petersen.

"Vi har de seneste år arbejdet målrettet med kundefokus - blandt andet ved at forbedre vores telefonservice og breve til kunderne. Der er stadig plads til forbedringer, og det er vi i fuld gang med".

Den seneste kundetilfredshedsundersøgelse viser også, at det kun er syv procent af kunderne, der er decideret utilfredse med styrelsens arbejde.

Dog er tilfredsheden med styrelsens kontrolbesøg faldet fra 70 procent i 2017 til 62 procent i 2018.

Nemt, enkelt og til tiden

En ny strategi skal skabe flere tilfredse kunder og føre kundefokus helt ind i styrelsens maskinrum stopper ikke her.

Derfor har Landbrugsstyrelsen netop offentliggjort sin nye virksomhedsstrategi, der tager skridtet videre og lover kunderne konkrete forbedringer, samtidig med at styrelsen sætter sig ambitiøse, konkrete mål til gavn for den enkelte landmand, gartner eller virksomhedsejer.

Strategiens titel og overordnede mål er "Nemt, enkelt og tiden".

"Vi skal gøre det nemt at være kunde i styrelsen, vores regler skal være enkle og forståelige, og vi skal afgøre, kontrollere og udbetale sagerne til tiden", siger direktøren Jette Petersen.

"Det er vigtigt, at vi gør arbejdet godt, så vores kunder kan koncentrere sig om at være konkurrencedygtige og på forkant med den rivende udvikling i erhvervet".

Virksomhedsstrategien har fire fokusområder: fremsynet erhvervspolitik, kundeservice i top, digitalisering i centrum og effektiv forvaltning af høj kvalitet. Til hvert fokusområde er der knyttet en række mål, som skal opfyldes frem mod 2022.

Eksempelvis vil styrelsen bygge en ny kundeportal, der skal gøre kommunikationen mellem styrelse og kunder mere intuitiv og mindre tidskrævende.

Styrelsen vil automatisere sagsbehandlingen af en lang række tilskudsordninger, så tilsagn og udbetalinger i højere grad kan køre gennem systemet uden om menneskehænder, og dermed forkorte sagsbehandlingstiden.

Og styrelsen vil kunne opsætte nye ordninger på kortere tid, så der er kortere fra idé til handling end i dag.

Relaterede

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle