Stort omsætningshop til producent af staldinventar - nærmer sig milliarden

Sidste års underskud blev vendt til plus for Skiold, der producerer staldinventar og fodesystemer.

2020 blev et år med toplinje-vokseværk for nordjyske Skiold, der leverer staldinventar og fodersystemer.

Omsætningen i driftselskabet Skiold A/S voksede til næsten en milliard kroner - mere præcist 987,7 mio. kroner. Det var en stigning på 56 procent fra 2019-omsætningen på 632,6 mio. kroner.

Dermed er Skiold tættere på at nå målsætningen på at nå milliarden, som blev sat af den dengang administrerende direktør Lasse Viegand Hansen i 2019.

Siden er Søren Overgaard blevet udnævnt som ny koncernchef for Skiold Group.

På bundlinjen blev underskuddet på 55,7 mio. kroner i 2019 vendt til et plus på 6,8 mio. kroner i det seneste regnskab.
 
Antallet af ansatte fortsætte med at vokse til nu 648. Dermed beskæftiger Skiold 200 flere end i 2016.

Skiolds vigtigste markeder nød i 2020 godt af højere svinepriser, men var samtidig ramt negativt af Covid-19-relaterede arbejds- og rejserestriktioner, fremgår det af ledelsesberetningen i regnskabet.

Organisk vækst og opkøb

Af regnskabet fremgår det, at en del af væksten er organisk, det vil sige ved øget salg, men året var også præget af flere opkøb.

Skiold købte bl.a. den spanske udstyrsvirksomhed Rotecna, og selskabet har også fået den fulde kontrol over Skiold Bemvig SL i Spanien og Skiold & Vacuum Milling Solutions i Australien.

I risikovurderingen for virksomheden i regnskabet fremgår det, at Skiold - som mange andre virksomheder - risikerer at blive påvirket i stigning i råvarepriserne, fordi det i smitter af på appetitten for nybyggeri hos kunderne og på omkostningerne for virksomhedens råmaterialer.

Ser nye vækstmuligheder

Det har ikke været muligt for LandbrugsAvisen at få en kommentar til regnskabet og den fremadrettede kurs fra direktør Søren Overgaard. Men til AgriWatch fortalte han for nylig, hvordan den nye strategi med navnet Connect 25 skal adressere nye markedsmuligheder med profitabel vækst.

"Vi har gode markedsandele i Nordeuropa og nu også i Spanien med købet af Rotecna, men vi vil fokusere i stigende grad på markeder udenfor EU såsom sydøstasien, hvor vi mener, vi kan sikre et mersalg. Det er vi godt undervejs med", udtalte han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle