DLG skal vokse hurtigere: Har afsat 4 mia. til vækst

Et hav af frasalg de seneste år har strømlinet koncernen, der nu ser frem mod ekspansion i og uden for Europa.

Da Kristian Hundebøll i 2013 overtog roret hos DLG, besluttede han sammen med bestyrelsen, at der skulle sadles om efter et flerårigt opkøbstogt.

Et større udsalg af datterselskaber har efterfølgende ført til, at DLG er blevet strømlinet på ny, og det er nu atter på tide at åbne for den store pengepung og købe op.

»Vi skal vokse os større gennem en kombination af organisk vækst og opkøb af interessante muligheder, der byder sig. Vi har været gennem en målrettet og intensiv frasalgsperiode, hvor vi har reduceret vores gæld med 1,2 mia. kr. de sidste to år, og det betyder, at vi har et råderum på omkring 4 mia. kr. frem mod 2021,« sagde Kristian Hundebøll, koncernchef i DLG, i forbindelse med pressemødet tirsdag, hvor koncernen aflagde årsregnskab.

Ingen eksperimenter

Helt konkret har DLG udstukket en ny strategi, der skal øge indtjeningen med 50 pct. frem mod 2021. Og den vækst skal ifølge Kristian Hundebøll udelukkende hentes i den nyligt toptunede kerneforretning.

»Vi skal ikke kaste os ud i nye eksperimenter. Den mølle har vi været igennem, og der er masser af muligheder for at udvikle DLG på vores tre ben,« siger Kristian Hundebøll med henvisning til forretningens tre kerneområder inden for grovvarer, vitaminer og mineraler samt energi og service.

Ser på nye markeder

Som en del af strategien spejder den danske grovvarekoncern interesseret efter muligheder på helt nye markeder.

»Vi kigger nøje på nye vækstmarkeder, hvor vi ikke er i dag, bl.a. på det afrikanske kontinent og i Indien. Der er jo en kraftigt stigende befolkningstilvækst og derfor et behov for fødevarer. Dér ser vi et stort potentiale, bl.a. fordi det klart er billigere at etablere sig, men også fordi at indtjeningsmarginerne er over dobbelt så store som på det europæiske marked inden for vitaminer og mineraler,« siger Kristian Hundebøll og fortæller, at entréen formentlig bliver gennem partnerskaber.

 

Udsigt til tyske opkøb

En tredjedel af indtjeningsvæksten skal ifølge planen komme fra Tyskland, hvor selskabet allerede henter godt 59 pct. af koncernens samlede omsætning og 61 pct. af indtjeningen gennem bl.a. energiforretningen Team AG og grovvareselskabet HaGe.

»Vi er allerede stærke i Tyskland, og det vil derfor også være et centralt udgangspunkt i vores opkøb,« siger Kristian Hundebøll og fortæller, at væksten derudover skal komme fra planteforædling.

»Vi har nogle stærke nye sorter i Sejet Planteforædling, som er ved at få fodfæste på det tyske marked, så dér skal vi rykke os,« siger han.

Sætter fart på mineraler

En stor del af DLGs indtjening kommer fra vitamin- og mineralforretningen Vilofoss. Og det skal fortsætte.

»Vilofoss er et lokomotiv i Tyskland, og med en snarlig åbning af en ny fabrik i Frankrig har vi et rigtig godt udgangspunkt til at tage markedsandele i det område. Derudover ser vi pæne muligheder i Central- og Østeuropa, - i Ungarn, Rumænien og Bulgarien. Der forventer vi at tage pæne markedsandele og øge salget markant i den nye periode,« siger han.

Stort potentiale i æg

En del af opkøbsbudgettet er øremærket selskabets ægge- og fjerkræsaktiviteter gennem Danæg og DanHatch i både Finland og Polen.

»Set i lyset af den stigende efterspørgsel på kylling og lyst kød ser vi her de højeste vækstrater i Europa, og derfor bliver vi helt naturligt mere aktive på de områder i den kommende periode,« siger Kristian Hundebøll.

Udlodder til ejerne

Den danske grovvarekoncern kommer samlet set ud af 2016 med et nettoresultat på 570 mio. kr., hvilket er det højeste resultat i selskabets historie og en stigning på 12 pct. i forhold til sidste år.

Det rekordstore tal på bundlinjen resulterer i, at DLG udlodder 111 mio. kr. i overskudsdeklarering til ejerne.

Med årets udlodning har selskabet samlet givet 700 mio. kr. til ejerne de sidste seks år.

Faktaboks

DLGs nye strategi

  • DLGs strategi sigter mod, at selskabet skal fordoble indtjeningsvæksten frem mod 2021, hvilket bl.a. skal ske gennem opkøb og gennem en række store investeringer i digitalisering og IT. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle