Første CVX har overstået gyllen

Den første Magnum CVX i Danmark har nu overstået gyllesæsonen. Fast chauffør er positiv.

»Den har kun kørt gylle med en Samson PG25 med SyreN-anlæg, så den stod stille nogen tid i sommer.«

Lasse Jakobsen, chauffør på Vogn Maskinstation i Nordjylland, har netop overstået gyllesæsonen og den første sæson med den første CVX Magnum 340, der blev leveret i Danmark. Timetælleren viser godt 1.000 timer efter en trinløs sæson, der overvejende har været positiv.

»Vi har seks-syv Puma-modeller i forvejen, alle CVX-udgaver, så det var rigtig let at sætte sig op og køre den trinløse Magnum. De er jo stort set ens. Men generelt er den også meget enkel at køre.«

»Det seneste års tid har jeg kørt med en MF8690, og den krævede lidt mere instruktion. Men der er jo fordele og ulemper ved alle skift. Kabinen er fin i Magnum’en, men her savner jeg kabineaffjedringen fra MF-traktoren,« fortæller Lasse Jakobsen om de foreløbige oplevelser.

Bruger ikke mindre brændstof

Vogn Maskinstation har ligeledes en Magnum med traditionel powershift-transmission. Den trinløse er mere behagelig at køre men slår ikke gear-traktoren på brændstof.

»I gyllesæsonen har traktoren med powershift haft et lavere forbrug end CVX-modellen. Men jeg har eksempelvis hjultræk på gyllevognen, så jeg har ofte taget de kuperede arealer, hvilket kræver nogle kræfter. Så det er svært at sammenligne forbruget helt præcist. Og så betyder chaufføren også noget for diesel-forbruget,« vurderer Lasse Jakobsen.

Let at køre på pedalen

Lige som de mindre Puma CVX har den større Magnum tre hastighedsområder, der hver især kan indstilles med en maks-fart. Lasse Jakobsen bruger stort set kun et af områderne.

»Puma’erne er mere følsomme, så her skifter jeg ofte mellem to forskellige hastigheder. Men det er, som om transmissionen på den større Magnum er lettere at styre. I hvert fald bruger jeg stort set kun en af de tre områder, som altid er indstillet til maksimum-hastighed,« påpeger han.

Det faglige plantemagasin Mark testede tidligere på året en Magnum CVX. Her var nogle af kommentarerne en dejlig stor kabine, men med et lidt højt lydniveau fra transmissionen i visse situationer.

»Der er flere, som har nævnt lydniveauet, men jeg må indrømme, jeg ikke bemærker nogen støj. Men jeg kører aldrig langsomt med traktoren, så måske det har noget at sige. I hvert fald er jeg godt tilfreds, og jeg er meget overrasket over, hvor godt den trinløse Magnum trækker.«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle