Man husker altid bedst det negative

Kommunikationsdirektør Lasse Bastkjær Jensen er imponeret over landbrugets gode karakterer hos den danske befolkning.

Man hører landmænd sige, at befolkningen ikke forstår landbruget. Jeres undersøgelse viser et andet billede. Hvordan forklarer du den forskel?

Det er der en logisk forklaring på. Læser du både en kritisk artikel og en positiv i samme avis, lægger du altid mest mærke til den negative. Sådan har det også været de andre steder, jeg har arbejdet. Der vil altid være begge typer af historier om erhvervet i medierne. Det betyder ikke, at vores undersøgelse ikke skulle være retvisende. Vores opgave er også at huske at fortælle de positive historier om landbruget, og dem er der jo rigtig mange af. Det vil fortynde de negative indslag.

Hvordan vil du gøre det?

Vi arbejder på den lange horisont, der er 2-3 år i en kommunikationsverden. Vi viser det moderne landbrug frem som vores omdømmekampagner er et eksempel på. Undersøgelsen viser jo, at det langt hen ad vejen bliver den opfattet på den måde, vi ønsker. Landmænd er gode til at stille sig frem og fortælle, og det skal de absolut fortsætte med.

Hvilke budskaber virker bedst over for befolkningen?

At tale om arbejdspladser, som landbruget er med til at sikre. Eksporten, som gavner hele landet. Og fødevarerne, som vi sørger for, også under en corona-krise. Det har folk en god forståelse for på tværs af landsdele, alder og køn. Der vil så altid være nogle små grupper, som vi ikke når med alle kampagner, men jeg har indtryk af, at vi er godt dækket ind, når vi har så mange snitflader.

Du har siddet som kommunikationsdirektør i godt en måned efter flere år som chef for kommunikationen i DR. Hvad har overrasket dig?

DR har ikke en specifik agenda mod landbruget, men der har måske været en tendens til, at journalister generelt på landsdækkende medier, ser verden ud fra, hvor de bor, og hvad de spiser. Det er fantastisk at komme til L&F og se, hvor meget der er arbejdet med kommunikation igennem flere år. Det er med til at give den høje scoring i undersøgelsen. Jeg er slet ikke færdig med at tage rundt og snakke med folk, og vi skal også huske at få tvivlerne i tale.

Hvad bliver den største udfordring, hvis kurven skal fortsætte opad til næste spørgerunde?

Der kan altid ske et eller andet uforudset, som kan ændre vores planer. Det er vilkårene. Men som jeg ser det ud, så er det klimaomstillingen, der skal udvikles, og som L&F er godt i gang med at arbejde med.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle