Mulighederne ligger i England, Frankrig - og Afrika

Det nye samarbejde får DLG til at se længere ud i verden. Bare i England er grovvaretraditionerne markant anderledes.

Det nye joint venture, LDI, skal koncentrere sig om at kigge på muligheder i nye markeder, hvor DLG og Lantmännen ikke er i dag.

Og her skal pejlemærket blandt andet være, hvilke brancher og lande der kommer til at få vækst de kommende år.

»Kvægmineraler er i vækst lige nu på grund af afskaffelsen af kvoterne. Derudover er der stigende efterspørgsel på kyllinger, æg og fisk. Vi er nødt til at se på, hvor forbruget vil ligge fremover,« mener Niels Dengsø Jensen.

DLG-bosserne nævner blandt andet Frankrig og England som oplagte muligheder på grovvareområdet.

»Frankrig ligner Tyskland for ti år siden. Det er drevet af store lokalforeninger og megen engroshandel,« siger Kristian Hundebøll.

»I England har man slet ikke grovvarehandel, som vi kender det på kontinentet. Enten er man i foder eller planteavl, og der er mange mindre private aktører,« forklarer han og pointerer, at især England er interessant de kommende år:

»Der skal produceres mere i England, for landet vil om tyve år overhale Tyskland i befolkningstal. De har den højeste befolkningsvækst i hele Europa,« siger koncernchefen.

Når det gælder vitaminer og mineraler, så kigger det nye selskab på hele verden. DLG har selv for snart tre år siden købt sig ind i kinesiske Puai, hvilket har været en lukrativ forretning. De kommende år vil de to grovvareselskaber sammen holde udkig efter lignende muligheder i blandt andet Afrika.

Hvor mange penge, parterne forventer at investere over de kommende år, er der ifølge DLG-bosserne ikke sat tal på.

»Det afhænger af mulighederne,« lyder det.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle