V: Vejregler lempes senest næste år

Med den seneste rapport er der ifølge trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen faktuelt grundlag for at droppe kommune-dispensationerne og tillade højere akseltryk generelt.

»Jeg forventer, at lovændringerne kommer næste år, i bedste fald allerede i sommeren 2015.«

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, var helt klar i mælet på et møde først på ugen arrangeret af Kolding Herreds Landboforening (KHL). Ifølge ham viser den seneste rapport fra AgroTech om markante kontaktfladetrykforskelle på lastbildæk og gyllevogndæk, at der nu er uafhængigt og troværdigt grundlag for at ændre lovgivningen.

»Nu skal vi have samlet parterne omkring et bord og se, hvad der er enighed om. Men min og venstres holdning er, at nu skal de moderne landbrugskøretøjer godskrives for deres brede dæk og lave dæktryk, for det er helt klart trykket pr. kvadratcentimeter, der er det afgørende i denne sag,« sagde han.

Den netop offentliggjorte rapport fra AgroTech viser, at gyllevognenes 650 til 800 mm brede dæk med et dæktryk omkring 2,5 bar kun har et kontaktfladetryk, målt i kilo pr. kvadratcentimeter, der er 44-58 procent af lastbilernes 385 mm brede dæk med et dæktryk mellem 8,5 og 9,5 bar.

»Anerkender også asfaltbranchen rapportens konklusioner og stopper med at presse prisen over for dispensationskommunerne for vejvedligeholdelsen, er det fint. Ellers må vi have Trafikstyrelsen ind over,« fremhævede trafikordføreren.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle