Danske virksomheder sakker bagud i afrikansk vækstræs

Arla er distanceret af FrieslandCampina.

Mens internationale konkurrenter har været på banen i flere år, er flagskibe som Carlsberg, Arla og Novo Nordisk først nu ved at øjnene op for kontinentet.

Danskerne kan dog stadig nå at indhente sine rivaler og få en bid af det lukrative marked, hvor lande som Sydafrika, Kenya, Nigeria, Ghana og Angola ser ud til at trække væksten de kommende år. Men det kræver, at de rykker nu, skriver businesswatch.dk.

”Vi ligger et godt stykke under gennemsnittet, når vi ser på eksporten per indbygger til Afrika. Det handler i høj grad om, at det er nu, at timingen er rigtig, det er nu, der begynder at være forbrugere, der har den indkomst, der gør, at de er interessante for danske virksomheder,” siger chefkonsulent i DI med ansvar for Afrika Marie Gad.

Erhvervsorganisationen lavede i 2014 en analyse af Afrika, hvor en af konklusionerne er, at væksten er mere troværdig nu end i tidligere vækstbølger. Men analysen viser også, at de danske virksomheder er ’late movers’ sammenlignet med deres europæiske konkurrenter.

Arla distanceret
Blandt andre må Arla se sig distanceret af sin hollandske rival Friesland-Campina. Selv om andelsmejeriet har indgået partnerskaber i Nigeria og Senegal og planlægger at øge omsætningen fra 90 mio. euro til 460 mio. euro inden for fem år, er den hollandske rival stadig langt foran.

”Normalt går jeg som konkurrencemenneske efter at være nummer ét, men i den her sammenhæng skal vi være realistiske. FrieslandCampina har haft produktion i mange år og laver også kondenseret mælk osv., så de er noget længere fremme end os. Vi skal i forbindelse med vores entré selvfølgelig gøre noget, så vi kommer ind og får så stor en markedsandel som muligt,” siger Steen Hadsbjerg, der er chef for Arlas forretninger syd for Sahara.

Også Carlsberg er ifølge businesswatch.dk sakket bagud. Mens koncernen i årevis har fokuseret på et bryggeri i Malawi, stormer flere konkurrenter frem. SABmiller, der i forvejen er stor på kontinentet, går efter tocifret afrikansk vækst over de næste tre til fem år, ligesom Heineken har været der i årtier og er et kendt brand.

Mens fødevareindustrien har gode muligheder i Afrika, er der også vækst i vente i sundhedssektoren. Her vurderer analyseselskabet IMS Health, at udgifterne til medicin stiger til 45 mia. dollars i 2020.

Det er en udvikling, som Novo Nordisk planlægger at nyde godt af, fortæller den regionale chef Jean Paul-Digy. Alligevel er det danske selskab langt mindre end franske Sanofi, der beskæftiger mere end 4.000 medarbejdere på kontinentet og havde en omsætning på omkring 544 mio. euro i første halvdel i 2015.

Den danske vareeksport til hele det afrikanske kontinent udgjorde 9,1 mia. kr. eller blot 1,5 procent af vores samlede eksport i 2013 og lå på cirka samme niveau i 2014. Ifølge DI er det lavt i forhold til andre EU-lande.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle