Griseformand er efter detailhandlen: Brand vores grisekød bedre

Udsalget af flæskesteg op mod jul klæder ikke detailhandlen, der bør droppe rabatterne på grisekød, sagde Jeppe Bloch Nielsen, formand for Danske Svineproducenter, ved dagens generalforsamling i producentforeningen.

Flere år i træk med heftige rabatter på blandt andet flæskesteg op mod juletid fik ikke overraskende nogle kommentarer med på vejen af Jeppe Bloch Nielsen, formand for Danske Svineproducenter, ved producentforeningens generalforsamling, der blev afholdt i Fredericia og tiltrak 100 deltagere.

I sin formandsberetning konstaterede han, at forbrugerne jagter tilbud, når der er økonomisk svære tider med høj inflation. Men pris er i hans optik også en indikation på kvalitet, og priskrige, som dem op mod jul, har ifølge Jeppe Bloch Nielsen konsekvenser for danske fødevarers anseelse og brandværdi.

- Pilen peger derfor på detailhandlen, som hvert år sætter store summer til for at vinde julen. Når julehandlen er overstået, har detailhandlen et kæmpe ansvar for at få ryddet op efter priskrigen, så vores produkter ikke får et discount-stempel, sagde han til de fremmødte.

Detailhandlen bør tale danske landmænds arbejdsindsats for at skabe fødevarer af høj kvalitet op, mente han.

- De kan også tage ansvar og markedsføre dansk producerede fødevarer fremfor importerede produkter, opfordrede Jeppe Bloch Nielsen, der mente, at man i mange andre lande ser, at detailhandlen gøre mere ud af at brande hjemme-producerede varer frem for importerede varer.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle