Landmændene foretrækker danske elever på grund af den bedre og nemmere kommunikation på arbejdspladsen.
Nedenstående er udtalelser fra landmænd, der ikke har elever, og i Landbrugsavisens undersøgelse har valgt at uddybe, hvor de foretrækker, deres landbrugselever kommer fra.
Her et et udpluk af kommentarer, som landmænd - der ikke har elever - har givet til elevernes nationalitet.
Ønsker danske elever for at sikre generationsskiftet
- Der skal uddanne nye danske landmænd af hensyn til generationsskiftet
- Det giver da mening at lære vores egne unge op.
- Jeg vil stadig gerne være med til at uddanne danske elever, vi har vel haft 15-20 stk de sidste 40 år
- Det er vigtigt at Danmark lærer elever op som kan overtage landbrugene
- Jeg syntes det er vigtigt vi får noget dygtige unge mennesker oplært i landbruget
- ville da gerne give en hjælp til det danske samfund
- Godt at uddanne fremtidens danske landmand
- For at få nogle af vore egne unge i gang med landbruget
Ønsker danske elever pga sproget/kommunikation
- Nemmere rent sprogligt
- Skal kunne tale dansk eller ville lære dansk
- Jeg vil kun have dansk arbejdskraft
- For det er nemmere at forklare ting, når det bliver teknisk, så de forstår det på dansk som på dårligt engelsk
- Bedre kommunikation pga sprog, samt bedst uddannelse fra landbrugsskolen
- Det må meget gerne være en dansker
- Ingen sprogbarriere
- Kan kun dansk, har aldrig lært engelsk
- jeg er ikke så god til fremmedsprog
- For at undgå sprogproblemer blandt medarbejderne.
- Kan ikke ret meget engelsk eller andre sprog.
- Så sker der ikke så mange misforståelser, og kan nemmere snakke med personen.
- Kultur og sprog passer bedre ind.
- Kan kun snakke dansk
- Sprog. Vil gerne være med til at få dygtige dansker til at blive landmand.
- Vi har kun dansk talende og unge danskere mangler elev pladser
mener at nationalitet er underordnet
- Ikke afgørende med oprindelses land, men elevens interesse, kvalifikationer og arbejdsindsats
- Jeg har selv været i Australien og Canada som led i min uddannelse og ved hvor meget man får med sig hjem
- Alder, motivation
- Vi har haft elever fra både DK og NL vi fortrækker ikke men de spurgt os om vi havde en plads til dem
- Det er kun vigtigt eleven kommer hver arbejdsdag samt stor interesse for malkekvæg.
- Er også åben over for elever a la IAEA.
- Jeg har haft gode medarbejdere fra DK, EU og uden for EU. Det er elevens kvalifikationer der er afgørende.
- Hvis jeg kan tale med eleven er nationaliteten ikke afgørende.
- Og fra Haverdal landbrugsskole, da der er en virkelig god opbakning fra skolens side
- Der er klare men strenge regler til for ansættelse af elever fra de to områder,
- Begrundelsen kan ikke være her på siden. Der er ikke plads nok . Det starter jo med at de unge er curling børn.
Ønsker kun udenlandske elever
- Mere arbejdsvillighed og -evne
- Hvis man kommer til helt til DK giver man nok ikke så let op
- Mere stabil og arbejdsomme. Har et bedre helbred (er næsten aldrig syge/fraværende).
- Arbejdsindstillingen
- En anden arbejdsmoral
- Bedre arbejdskraft
- mere stabil arbejdskraft
- Dårlig arbejdsmoral fra danske elever og for meget bøvl
- De er stabile og vil det her.
- De har en anden tilgang til arbejde og især praktiske ting. Mit landbrug skal passes stort set ens alle dage, det kan ikke hjælpe, der skal festes hver weekend.
- De er mere motiverede.
- Alder ... mere "modne" personligheder
- På grund af sproget og levemåde - livsopfattelse
Faktaboks
Sådan gjorde vi:
- Undersøgelse af sendt til 3000 mailadresser
- Heraf har 761 aktive landmænd svaret.
- Undersøgelsens er baseret på et spørgeskema.
- Ved spørgsmålet omkring, hvorvidt landmanden har elever på sin bedrift er undersøgelsen herefter delt i to.
- 338 har ikke længere elever, og svarer på spørgsmål vedrørende dette.
- 287 af de adspurgte har elever på deres bedrift i øjeblikket og fortsætter med besvarelser omkring dette.
- 137 har aldrig haft elever, hvorfor de ikke optræder i de efterfølgende resultater.