L&F sikrede fuldt fokus på landbrugets holdninger i valgkampen

L&F har gennem valgkampen haft fokus på at gå i rette med usande påstande fra politikere, fortælle om vores ambitiøse indsats for grøn omstilling og om konsekvenser af en høj CO2-afgift og konventionelt dyrkningsforbud på 200.000 hektar.

Jens Juhl Eriksen, redaktør, Landbrug & Fødevarer

Det var et længe bebudet folketingsvalg, så forberedelserne i L&F har stået på en rum tid. Men fra 5. oktober, da valget formelt blev udskrevet, har en lang række medarbejdere og folkevalgte i L&F haft fuldt fokus på at sikre, at landbrugets og fødevarevirksomhedernes holdninger er kendt i hele Danmark.

Det har været vigtigt at kommunikere, at fødevaresektoren er i fuld gang med den grønne omstilling.

- Derfor har vi kørt en række annoncer i de landsdækkende aviser. Her fortæller vi for eksempel om landbrugets restprodukter som en kilde til grøn energi, og hvordan der arbejdes med at reducere udledningen af metan fra kvægbruget gennem nye teknologier. Det er velkendt for os, der arbejder i erhvervet, men vi har behov for at kommunikere til alle danskere, at vi rykker på den grønne dagsorden. Det modsatte er jo desværre en af de myter, som mange har haft interesse i at gentage i valgkampen, siger Andreas Bach Mortensen, områdedirektør for PA og Kommunikation i L&F.

Konsekvenser på bordet

Et stort fokus har været at sætte konsekvenser på de mange forslag, som har betydning for landbrug og landdistrikter.

- Vi har spillet på alle tilgængelige tangenter. Hverken politikere eller vælgere skal være i tvivl om, hvad vi mener. Og ikke mindst skal de være klar over, hvad konsekvenserne er af de politiske udspil og meldinger, der kommer i løbet af valgkampen. Det skal ikke stå uimodsagt, når der kommer forslag, som vil få store negative konsekvenser for både vores erhverv og sammenhængskraften i Danmark, siger Andreas Bach Mortensen.

Det betyder blandt andet, at der straks reageres på pressehistorier, hvor kandidater eller partier lancerer forslag baseret på usande præmisser.

- Vi har haft endnu større fokus på at kommentere, direkte i pressen eller på sociale medier, når vi møder den slags. Det er svært for medierne selv at faktatjekke alt, særligt i denne tid, men vi prioriterer det højt at reagere på så mange fejlagtige påstande, som vi overhovedet kan, siger Andreas Bach Mortensen.

L&F har lanceret en række annoncer om konsekvenserne for beskæftigelsen af en høj CO2-afgift på landbrugets biologiske processer. Den indsats er nået ud til rigtig mange fremhæver Andreas Bach Mortensen:

- Vores budskaber er af den vej nået ud til knapt 2 millioner danskere, målrettet i de områder der står til at få de hårdeste slag, hvis afgiften, som den er foreslået af de miljø-økonomiske vismænd, bliver en realitet. Vi kan se på kommentarsporene, at det er budskaber der går ind hos mange. Vi har en meget vigtig opgave med at trække de store, grønne ord ned på jorden og spørge politikerne; Hvad må det koste? Hvor mange må miste deres jobs for dansk klimanationalisme?

Realitetstjek

L&F har også stået bag en række besøg fra toneangivende politikere på landbrug og virksomheder. Det har for eksempel været de politiske ledere for Venstre, Danmarksdemokraterne, Moderaterne og SF.

- De skal have muligheden for at blive klogere på det erhverv, de er klar til at træffe meget langtrækkende beslutninger for. Det er vigtigt at tilbyde et realitetstjek, for der kan nogle gange være langt fra politisk debat til den konkrete virkelighed. Vi fortsætter med at holde dialogen varm og få gjort udfordringerne for landmændene konkrete, siger Andreas Bach Mortensen.

L&F har også stået bag flere valgkampsdebatter arrangeret i samarbejde med lokale foreninger.

I alt har L&F sørget for 1.535 omtaler i medier, der er indrykket fire helsidesannoncer i landsdækkende medier, og alene med videoer og opslag om CO2-afgift har L&F nået 1.754.640 danskere

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle