Grise går ikke i bur i DK

Af Erling Bonnesen, fødevareordfører for Venstre og medlem af Folketinget.

Man kan på mange busstoppesteder se en plakat med en kæmpestor lyserød gris på to ben. Der står: ”HVIS BARE GRISE VAR HØNS. BURGRISE – NEJ TAK”, og er en del af Dyrenes Beskyttelses nye, storstilede kampagne ”BURGRISE – NEJ TAK”.

Som fødevareordfører for Venstre ligger dyrevelfærd mig meget på sinde. Regeringen har bl.a. lanceret den første statslige mærkeordning for fremme af dyrevelfærd for grise, og vi er løbende i kontakt med erhvervet om, hvordan de kan håndtere deres udfordringer med bl.a. halekupering og kastration.

Midt i dette konstruktive arbejde for bedre dyrevelfærd undrer det mig, at Dyrenes Beskyttelse som organisation kan finde på at køre en kampagne i det offentlige rum, der i så høj grad er fejlagtig.

Det er direkte misvisende og misinformerende at kalde danske grise for ”burgrise”. I Danmark går almindelige grise frit i stier med sikring af deres fornødne bevægelsesfrihed. Smågrise, avls- og slagtegrise skal have adgang til en tilstrækkelig mængde halm eller andet materiale, og alle danske drægtige søer er løsgående. Dette er måske ærgerlige faktuelle informationer for Dyrenes Beskyttelse, men det er nu engang virkeligheden. Man kan kalde de fleste danske grise for ”staldgrise”, men at kalde dem for ”burgrise” er fake-news i ægte Trump-stil.

Dansk produktion af grise er blandt de førende i verden inden for avl, kvalitet, fødevaresikkerhed, sporbarhed OG dyrevelfærd. Dette betyder dog ikke, at vi er nået i mål. Vi vil i Venstre fortsætte arbejdet for endnu bedre dyrevelfærd for danske grise, men vores arbejde foregår fagligt, sagligt og konstruktivt.

Jeg er både imod og ærgerlig over den måde, som Dyrenes Beskyttelse i deres nye, popsmarte ”burgris”-kampagne forsøger at fremme dyrevelfærd. Kampagnen er misvisende og ukonstruktiv for arbejdet med bedre dyrevelfærd og for vores offentlige debat generelt. Grise går ikke i bur i DK.

Jeg undrer mig også over, at Dyrenes Beskyttelse først ikke ville bakke op om vores nye dyrevelfærdsmærke, hvorefter de går ud med en helt skæv kampagne.

Det ligner mere et desperat forsøg på medlemshvervning og panik over medlemstilbagegang?

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle