Endnu en butikskæde dropper kritiseret kyllingerace

Også butikskæden Aldi stopper i år salget af kyllingeracen Ross 308, der får kritik for at vokse for hurtigt.

Butikskæden Aldi har besluttet at droppe den hurtigtvoksende kyllingerace Ross 308, der er den mest solgte kylling herhjemme.

Fremover vil Aldi i stedet bruge den langsommere voksende kyllingerace Ranger Gold, når der sælges fersk kyllingekød i butikken. Det oplyser Aldi i en pressemeddelese. 

Der sker efter flere måneders løbende kritik af kyllingen fra dyrevelfærdsorganisationer. Også andre detailkæder såsom LIDL og Salling Group vil skifte til den mere langsomtvoksende race, ligesom også f.ek.s Danmarks største kyllingeslagteri Danpo og Q8 har meldt, at man vil udfase racen.

"Hos Aldi prioriterer vi dyrevelfærd højt. Derfor tager vi nu det fulde skridt og udfaser den hurtigtvoksende kylling fra vores ferske sortiment med kylling. Vi håber at inspirere andre i branchen, og vi er overbeviste om, at vores kunder vil tage godt imod initiativet", siger Karina Marott, marketing- og kommunikationsdirektør i Aldi. 

Udfasningen finder sted i løbet af september og oktober måned i år, hvor alle ferske kyllinger solgt i butikken fremover vil have et-statsligt dyrevelfærdshjerte.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle