De danske kæder er små

De store europæiske dagligvarekæder er langt større end de danske.

De store dagligvarekæder i Danmark er små i forhold til de europæiske mastodonter.

Den største franske dagligvarekæde, Carrefour, er for eksempel mere end ti gange så stor som Dansk Supermarked.

Selv om Carrefour ligger på en suveræn førsteplads på top ti listen over store kæder i Europa, er de andre kæder på listen også langt større end de store danske selskaber.

Blandt de store europæiske dagligvarekæder er der ifølge økonom Klaus Jørgensen, Landbrug & Fødevarer, kun en to-tre stykker, der er aktive i Danmark. Det gælder de tyske kæder Aldi og Lidl og i mindre grad Metro.

Store i Danmark

Selv om de store danske kæder er små i international sammenhæng, fylder de godt i Danmark.

De tre største dagligvarekæder i Danmark med Dansk Supermarked (Netto, Føtex og Bilka) og

Coop (Fakta, Brugsen og SuperBrugsen) i spidsen har en samlet markedsandel på 72 procent.

Det er en meget høj andel i europæisk sammenhæng. Kun i Finland og Norge er de tre største dagligvarekæders markedsandel større.

I Holland sidder de tre største dagligvarekæder til sammenligning "kun" på halvdelen af omsætningen, og i Sydeuropa er andelen endnu lavere.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle