Maskinstation udvikler styret trafik til græsmarker

Kun godt en tiendedel af græsarealet overkøres mod normalt stort set hele arealet. Udbyttet ventes at stige 10 til 20 pct. på grund af færre køreskader.

Køreskader og det dermed forbundne tab kan utvivlsomt nedbringes væsentligt med såkaldt styret trafik ved græsmarksdyrkning.

Det kan koste op til 20 pct. i udbyttetab i køresporene at overkøre en græsmark én gang med en gyllevogn med slæbeslanger. Det fremgår af undersøgelser udført af Dansk Jordbrugsforskning, Århus Universitet.

Køreskaderne skyldes ikke primært, at maskinerne er tunge. Udbyttetabet fremkommer ved, at de brede dæk mere eller mindre ødelægger græssets rødder ved planternes vækstpunkt.

Udvikler styret trafik

Erling Kjærs Maskinstation, Vildbjerg, har på den baggrund udviklet et system til styret trafik på græsmarker.

"Vi kan med den nye metode nedbringe det overkørte areal til 12 pct. Ved traditionel græsmarksdyrkning overkører vi mere eller mindre 100 pct. af hele arealet i løbet af sæsonen, altså fra og med udbringning af gylle til skårlægning, rivning og finsnitning af en græsmarksafgrøde. Når 80 pct. af græsarealet aldrig overkøres, skånes græssets rødder. Derfor kan vi forvente, at nettoudbyttet kan øges med 10-20 pct.," siger entreprenør Erling Kjær.

"I indeværende sæson vil vi teste metoden til styret trafik. Hvis alt går, som vi har grund til at forvente, kan vi tilbyde metoden til 2009-sæsonen," siger Erling Kjær.

Styret trafik på en græsmark indledes med græsmarksnedfælderen, der køres med automatisk GPS-baseret styring (autostyring), så der fremstilles et elektronisk markkort. Data herfra overføres senere til de traktorer der skårlægger og sammenriver græsafgrøden. Også den selvkørende finsnitter, og traktorerne der kører med frakørselsvogne, forsynes med datakort til automatisk styring.

Dermed sikres, at traktorer og maskiner altid kører i samme positioner gennem hele dyrkningssæsonen. Langt størstedelen af græsmarken, mere end 80 pct. af arealet, overkøres aldrig i løbet af sæsonen.

Skårlægger og rive

Erling Kjærs Maskinstation baserer de faste kørespor på 14,4 meter arbejdsbredde. Denne arbejdsbredde er valgt, da græsmarksnedfælderen har en arbejdsbredde på 14,4 meter, mens skårlægger og rive har arbejdsbredder på henholdsvis 14,5 og 15 meter.

"Bestræbelserne begyndte med, at vi forsøgte at finde et alternativ til græsmarksnedfældning med TerraGator, hvis brede dæk utvivlsomt giver køreskade på græsmarkerne. Resultatet blev, at vi selv byggede en græsmarksnedfælder med 14,4 meter arbejdsbredde," siger Erling Kjær.

Nedfælderen, der er patentanmeldt, blev fremvist på en Samson gyllevogn på AgriMark 2008.

Til nedfælderen har Erling Kjær udviklet en særdeles hensigtsmæssig mekanisme til ind- og udfoldning. Mekanismen har lange træklinjer, så kræfterne fordeles over et stort areal. Det reducerer påvirkningerne, så mekanismen kan bygges meget lettere, uden det sker på bekostning af holdbarheden.

hoeg@landbrugsavisen.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle